dimecres, de juliol 02, 2008

What's "Happening", Mr. Shyamalan?

Sóc dels pocs que van defensar "La joven del agua" quan es va estrenar. Crec que es tractava d'una història molt diferent del que ens tenia acostumats el (en aquells moments, per mi) genial Shyamalan (perquè no es va canviar el cognom per Smith?), però amb molta força visual i que si ens deixàvem de prejudicis i acceptàvem les regles del joc que ens proposava l'Smith, era una experiència molt agradable.
Després de veure el trunyo infecte que respon al nom de "El incidente" o "The Happening", les meves ganes de defensar el Sr. Smith s'han acabat del tot.
Reconec que l'inici és molt potent, amb imatges de veritable impacte, com els obrers de la construcció llençant-se des de dalt dels edificis, o la dona clavant-se l'agulla del cabell al coll (no estic destripant res, això passa al minut 3), i ens fa esperar una pel·lícula vibrant i espectacular.
Però en el moment en què entra en joc el sossaines d'en Mark Wahlberg, fent de profe enrotllat quan se li veu a la cara que en sa vida ha obert un llibre, la cosa s'enfonsa sense remei. La seva relació amb la pànfila de la Zooey Deschanel, que no sap quina cara posar i es passa la peli mirant-se el mòbil per evitar haver d'actuar, no hi ha per on agafar-la. El personatge de John Leguizamo, amb cara de permanent restrenyiment, també té delicte.
Per acabar-ho d'adobar, l'ombra d'una infidelitat de la Zooey podria donar una mica de salsa a la relació del matrimoni, però l'Smith vol fer una peli per tots els públics (morts apart) i no vol ni sentir a parlar d'un adulteri, que dóna mal rotllo, i ho acaba deixant en res.
La pel·lícula ens intenta transmetre una inquietud i un patiment, però no ho aconsegueix, ja que de seguida veiem que els protagonistes no moriran, ja que són molt llestos... o tenen una sort que no se l'acaben. Apareixen personatges secundaris del tot prescindibles i només hem d'esperar una mica per veure com moren o se'ls carreguen de les maneres més estúpides (per exemple els dos nens petits), mentre els tres protagonistes van passant amb la mateixa cara de no saber de què va la peli per mil i un perills.
En la millor tradició de les seves pelis anteriors, l'Smith va sembrant el metratge de petits objectes i referències que semblen obrir subtrames, però finalment no s'arriben a desenvolupar (avorriment? muntatge precipitat?). Per exemple, un anell horrible que porta en Marky Mark, que diu l'estat d'ànim de qui el porta, podria tenir relació amb els atacs? No ho sabrem mai. La dona boja que els acull, que viu aïllada del món, té una història fosca al darrera? Tampoc ho arribem a saber, perquè se la peten ràpidament. L'home boig pels hotdogs que sembla saber-ho tot de l'atac i que té bon rotllo amb les plantes, sap alguna cosa més? Sembla que ens quedarem amb el dubte.
Una direcció d'actors penosa, una música tremendista que entra quan no tocaria, una amenaça que segueix la lògica que a l'Smith li dóna la gana, uns actors completament equivocats, un desenllaç penós...
L'únic aprofitable són les brillants escenes de suicidis, que arriben a colpir a l'espectador, però que queden molt lluny d'aquell realitzador que suggeria més que mostrava a les seves obres mestres anteriors.

Què t'ha happened, Mr. Smith?

2 comentaris:

Jose San ha dit...

Ei! Pues a mi me gustó El Incidente. Vale que es la peor película del Smith pero si miras la cartelera la verdad es que está por encima de la media.

Weno, pero a parte de este comentario quería informarte de la cena y fiesta de la EUPMT del 11 de julio. Se enviará el e-mail mediante el correo de la uni, pero por si acaso os dejo la info aquí:

Buenas a todos,

Ya tenemos confirmado lugar para la cena, primero decir que quedan plazas libres, y que hasta llenar el cupo admitiremos gente. Eso si, tienen preferencia los que se apuntaron en su momento.

Tenemos que pedir perdón, ya que al parecer, por diversos motivos no se llegó a entender bien el tema de qué alumnos pueden asistir a la cena.

La cena es de Promoción, es decir, para la gente que pertenece al grupo de alumnos que empezaron en septiembre del 2005 o Febrero del 2006, y acabaron en enero o acabarán en julio de este año. Como todos sabemos, pocos lo conseguimos, así que estos dos requisitos son independientes, es decir, y aquí viene lo importante, Si empezaste en septiembre del 2005, febrero del año siguiente (2006) o presentaste proyecto en enero o junio del 2008 puedes asistir. Seas de audiovisuales, telemática, informática o electrónica.

De todos modos, hay una dirección de correo para resolver dudas y un Space en el que podréis consultar y apuntaros a la cena.

Por motivos de capacidad, cada alumno solo puede llevar un acompañante, pero no es imprescindible y hay que decirlo a la hora de apuntarse.

Lugar de la cena.

El lugar escogido es la Taberna Vasca PINCHAO en el Camí Ral, nº546, Mataró, cerca del cine Iluro.

La cena consta de tapeo variado, que, por lo que nos han comentado, siempre sobra comida, y en cuanto a la bebida, barra libre de cerveza, sangría, vino, refrescos y agua.

El precio es de 26 € por persona.

En un correo posterior se informará sobre la fiesta después de la cena.
Os animo a que os apuntéis lo antes posible para no quedar fuera, que os agreguéis a la cuenta de correo para resolver dudas y entréis en el Space para cualquier cosa.

Correo: cena0708@hotmail.com

Space: http://eupmtcena2008.spaces.live.com/

Anònim ha dit...

Hola, jo crec que per començar els actors ja te’ls vas creuar i per això ja no t’entraven les seves interpretacions. Gustos al marge; jo crec que Shyamalan compleix amb el propòsit en la línea de les seves anteriors pel•lícules. Els efectes especials mai han estat el principal reclam de les seves històries, si no els temes dels que tractava, que mai acabaven de ser exactament el què nosaltres creiem en un principi...
En aquest cas ens parla de com maltractem a les plantes i al món en general, i ens proposa una idea: "i si elles s’hi poguessin tornar?".
El que dius de les línees obertes argumentals, no hi estic d’acord, estem acostumats a que els americans ens expliquin arguments lineals com els que tu descrivies... Posaré un símil, jo soc un apassionat dels antics jocs d’aventura gràfica, i al final ja em passava amb els ulls tancats aquells en els que hi havia un objecte amb un color lleugerament diferent o del que m’havien parlat en el joc... que destaqués, vaja. Amb les pelis passa el mateix, quan ensenyen massa un objecte és que faran alguna cosa amb ell.
Ara no recordo en quina peli, el protagonista moria, era part de la trama principal, i es passaven tot l’inicia de la peli ensenyant els perills que el rodejaven i pensaves sempre "ara si que el maten..." i no. Era un joc.
Crec que en Shyamalan ens està dient que tots tenen història, que tots els personatges tenen vida i seria interessants d’escoltar-los, però ningú sap res ni té la veritat absoluta, tot i que el senyor de les plantes és qui deixa anar més llum sobre el tema i ens serveix de "bombeta" per dir: Ah! Deu ser això...
No crec per res que sigui una pel•lícula dolenta, ni tampoc de les pitjors que té. Crec que és una peli bona en la que hi has d’entrar amb les seves normes.
PD: has començat dient que no rebentaves res de la trama i has acabat dient que no moren cap dels protagonistes i que el fenomen estrany es deu a les plantes (per això tampoc ho he amagat jo).
M’agrada molt el teu blog i des de la meva web els seguim a través de les RSS. Endavant!